De Muur 63 Recensie ∗∗∗∗∗

De Muur 63 recensie boekbespreking waardering en informatie over de inhoud van het wielertijdschrift. Op 4 januari 2019 is het themanummer De Muur 63 De stambomen van het profpeloton verschenen.

De Muur 63 Recensie

De Muur 63 Recensie

Bij het eerste nummer van De Muur in 2019 is gekozen voor een themanummer. Onder de titel De stambomen van het profpeloton staan verschillende wielerdynastieën en families van profwielrenners centraal. Vaders en zonen of dochters, broers, neven, zwagers, kleinkinderen. Uit De Muur 63 blijkt wel dat er nogal wat familiebanden zijn die wielrenners met elkaar verbinden.

In alle grote wielerlanden blijken er families te zijn waarbij het wielrennen centraal staat en vaak door verschillende generaties is beoefend. Niet ieder familielid blijkt even succesvol. Soms is de last van een zeer succesvolle vader zo groot dat deze moeilijk te dragen valt. Regelmatig zijn nakomelingen veel succesvoller dan de voorouders. Bovendien komt het zo nu en dan voor dat vader en zoon niet gebukt gaan onder elkaars succes. Goed voorbeeld hiervan zijn vader Adries van der Poel en zijn succesvolle zoon Mathieu.

De mooiste verhalen over succesvolle wielerdynastieën

De Muur 63 staat boordevol mooie verhalen over de wielerdynastieën. Alle verhalen zijn bovendien van de top van het wielerschrijven Bert Wagendorp, Frank Heinen, Peter Ouwerkerk, Dominique Elshout, Ruurd Edens, Rik Vanwalleghem en Nando Boers. Allemaal zeer lezenswaardig. Maar het absolute hoogtepunt is het verhaal van Wiep Idzenga over de Zweedse broers Pettersson die tijdens de Olympische Spelen van 1968 in de ploegentijdrit een legendarische strijd voerden met het Nederlandse viertal en met name hun soigneur Sjeng Collard. Daarnaast staat het nummer boordevol met verhelderende schema’s van wielerfamilies en de onderlinge verbanden. De schrijvers van De Muur hebben met themanummer weer een ware parel toegevoegd aan de toch al onvolprezen reeks. De Muur 63 is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (uitmuntend).

Recensie van Theo Jordaan

De Muur 63

De stambomen van het profpeloton